محیط های کلان موسسات در بازاریابی

هر مؤسسه و سازمانی به همراه عوامل محیط خرد در یک محیط کلان فعالیت می نماید.این محیط در برگیرنده نیروهائی است که برای شرکت فرصتها و تهدیداتی را به وجود می آورد و بدین جهت شرکت باید این نیروها را به دقت تحت نظرداشته و در مقابل آنها واکنش لازم و به موقع از خود نشان دهد.

عوامل اصلی محیط کلان مؤسسه

نیروهای اقتصادی
نیروهای طبیعی
نیروهای تکنولوژیکی
نیروهای سیاسی
نیروهای فیزیکی

نیروهای جمعیت شناختی

بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل جمعیت شناختی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای مدیران بازاریابی برخوردار است.چرا که بازارو جمعیت دو عامل جدا از هم نبوده بلکه در حقیقت این جمعیت و مردم هستند که بازارها را تشکیل می دهند.بنابراین بازاریان برای شناخت بهتر بازارها باید به مطالعه جمعیت انسانی بر حسب سن،جنس،تحصیلات،نژاد،محل سکونت،تراکم و تعداد افراد انسانی و حتی میزان اشتغال آنها همت گمارند.

نیروهای اقتصادی

عوامل اقتصادی همانند درآمد مالی،درآمد سرانه ،میزان پس انداز افراد،سطح عمومی قیمتها و سیاستهای اعتباری دولت و مؤسسات مالی خصوصی بر قدرت خرید مردم و نیز الگوهای مصرفی آنان در بازار تأثیر می گذارد.

نیروهای طبیعی

عوامل نیروها و یا همان محیط طبیعی،در برگیرنده منابع طبیعی مثل آب و هوا ،جنگل،نفت، زغال سنگ و سایر منابع معدنی است که بازاریان از آنها به عنوان عوامل ورودی و منبع مورد نیاز برای تولید کالاها و خدمات استفاده نموده.

نیروهای تکنولوژیکی

عوامل تکنولوژیکی یکی از مهمترین نیروهای اثر گذار بر سرنوشت انسانهاست.
تغییرات حاصله در نحوه تولید شرکتها به تبع پیشرفتهای فنی و تکنولوژیک عبارت اند از:
استفاده از ماشین به جای انسان و کم شدن تعداد پرسنل مؤسسات
صرفه جویی های زیاد در میزان مصرف مواد اولیه
جانشینی مواد و کالاهای جدید و عمدتاً مصنوعی به جای مواد و کالاهای قدیمی و طبیعی
کوتاه شدن عمر محصولات و کهنگی سریع آنها به دلیل نوآوری مداوم.

نیروهای سیاسی

محیط سیاسی از مجموعه قوانین و مقررات،سازمانهای دولتی گروهها و دستجات مختلفی تشکیل می شود.

دلایل تهیه و تنظیم قوانین به عنوان یک عامل اصلی در محیط سیاسی به شرح زیر است:
حمایت از شرکتها در مقابل یکدیگر
حمایت از مصرف کنندگان
حمایت از منافع جامعه

نیروهای فرهنگی

این محیط از نهادها و سایر عوامل و نیروهایی تشکیل می شود که ارزشها،باورها واعتقادات،هنجارها،ترجیحات و رفتار افراد جامعه را تحت تأثیر قرار می دهند.
بعضی از خصوصیات فرهنگی مؤثربر تصمیمات بازاریابی عبارت اند از:
پایداری ارزشهای فرهنگی
جابجایی ارزشهای فرهنگی ثانویه
توجه به خرده فرهنگها

عکس العملها در برابرمحیط بازاریابی دو واکنش را در بر دارد:

واکنش انفعالی

بعضی از شرکتها این محیط را غیر قابل کنترل تلقی کرده و با بی ارادگی آن را می پذیرندو هیچ تلاشی برای تغییر آن به عمل نمی‌آورند.

واکنش فعال

بعضی دیگر از شرکتها دارای دیدگاه مدیریت محیطی هستند و سعی می کنند به جای نظاره گر بودن صرف،با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و تهاجمی بر نیروها و عوامل طبیعی اثر بگذارند.

نظر دهید

پاسخ دهید

بازیابی رمز عبور
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0