نیاز
پول
اشتیاق
با توجه به سه عنصر نیاز، پول و علاقه در بازاریابی با چهار نوع بازار زیر مواجه هستیم:
بازار فعال
به بازاری اطلاق می شود که در آن مشتریان هم پول و تسهیلات اعتباری لازم ،هم شوروعلاقه و اشتیاق کافی و هم نیاز و احتیاج کالای عرضه کننده را دارندو عملاًبه خرید کالاهای عرضه شده شرکت مورد نظر اقدام می کنند.
بازار محتمل
بازاری که در آن افراد هم مشتاق خرید کالا بوده و هم به آن کالا نیازمند هستند ولی پول کافی برای خرید کالای عرضه کننده را ندارند.
بازار بالقوه
به بازاری گفته می شود که در آن افراد پول لازم را برای خرید دارند وبه کالا هم نیازمند هستند ولی علاقه و اشتیاق کافی برای خرید کالا در آن زمان یا مکان ندارند.
بازار پنهان
بازاری که در آن افراد پول و علاقه لازم را برای خرید کالا دارند ولی در آن مقطع نیازی به محصول مورد نظر ماندارند.
هفت O (او) بازاریابی
مصرف کنندگان اعم از مصرف کنندگان بالفعل،بالقوه،محتمل و پنهان چه کسانی هستند؟ Occupants
افراد در بازار به دنبال خرید چه کالا یا کالاهایی هستند، یعنی موضوع خرید آنها چیست؟ Objects
مصرف کنندگان در بازار، با چه هدف یا اهدافی کالاها را میخرند؟ Objectives
چه افراد یا سازمانهایی در بازار به دنبال خرید کالاها هستند؟ Organizations
عملیات خرید مصرف کنندگان چگونه است و آنها به چه طریقی اقدام به خرید می کنند؟ Operations
افراد چه موقع و در چه موقعیتهایی در بازار اقدام به خرید می نمایند؟ occasions
مصرف کنندگان در بازار از کجا و کدام فروشگاهها خرید می کنند ؟ Outfits
سه نوع سیاست بازاریابی برای برآورده کردن نیازها
بازاریابی واکنشی
بازاریابی پیش بین
بازاریابی نیاز آفرین
سلسله مراتب نیاز در بازارهای توسعه نیافته بترتیب از عالیترین به پست ترین
1 |
سلسله مراتب نیاز در بازارهای نیمه توسعه یافته
محرکهایی که هر مصرف کننده بطور همزمان در بازار با آن مواجه می شود
محرکهای محیطی
شامل محصول(product) که همان صفات و ویژگیهای متعلق به خود کالا و محصول می باشد،قیمت(price)، مکان توزیع(place) و پیشبرد فروش (promotion) که تحت عنوان آمیخته ها یا آمیزه های بازاریابی که به چهار پی(۴p) بازاریابی مشغول هستند و هر کدام به عنوان یک محرک یا بر انگیزاننده برای خریداران تلقی می شوند.
محرکهای بازیابی
شامل عوامل و شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، تکنولوژیکی و… که اینها هم هر کدام با توجه به زیر مجموعه های خود بر تصمیم گیری نهایی خریدار مبنی بر خرید یا عدم خرید محصول، اثر می گذارد.
عوامل فردی مؤثر در رفتار خریداران
عوامل فرهنگی
عوامل اجتماعی
عوامل شخصی
عوامل روانی
خریدار