سیر تکاملی تقسیم بازار چگونه است؟

بازاریابی انبوه

در این حالت مدیر بازاریابی با فرض این که کالای آنها با سلیقه همه افراد سازگار است محصول تولیدی خود را با یک شکل و در یک اندازه و بسته بندی یکسان به همه خریداران عرضه می کند و هیچ تنوعی در محصول دیده نمی شود، لذا تولید به صورت انبوه است.


بازاریابی تفکیکی

در این حالت  از بازاریابی هدف شرکت ها و مؤسسات توجه ویژه به بخش ها و قسمتهای مختلف بازار نبوده بلکه صرفاً شرکت در پی ایجاد تنوع برای مشتریان خود می باشد.


بازاریابی متمرکز

در این نوع بازاریابی، بازاریاب تمام بخشها و قسمتهای مختلف یک بازار نا متناجس را شناسایی نموده و از بین آنها یک یا چند قسمت را که با توجه به مزیتهای استراتژیک شرکت امکان موفقیت در آنها زیاد است برای فعالیت خود انتخاب می کند و بخشهای دیگر بازار را به سایر فروشندگان واگذار می کند.

معیارها و ضوابط تقسیم بازار

تقسیم جغرافیایی

در تقسیم بندی بازار بر اساس متغیرهای جغرافیایی، مدیران بازاریابی مؤسسات، بازار را بر حسب واحدهای مختلف جغرافیایی همانند قاره ها،کشورها،استانها، شهرها و امثال آن تقسیم بندی میکنند.


تقسیم جمعیتی

تقسیم بازار بر پایه عوامل جمعیتی یا به عبارتی جمعیت شناختی به معنی تقسیم آن به بخشهای مختلف بر اساس متغیرهایی همانند سن، جنس، تعداد افراد خانوار و سبک زندگی آنان، شغل، درآمد، نژاد، مذهب، ملیت و میزان تحصیلات و امثال آن می باشد.

روانی

طبقه اجتماعی: طبقه پایین، متوسط به پایین، متوسط ، متوسط به بالا، طبقه بالا
سبک زندگی: معتقد، موفق، کوشا و …
نوع شخصیت: مستبد، جاه طلب، مغرور، مقید، اجتماعی، خیرخواه

رفتاری

اوقات خرید
مزایای موردانتظار
وضعیت مصرف کننده
میزان مصرف
میزان وفاداری

عوامل مؤثر در تقسیم بندی بهینه بازار

از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد.
با توجه به منابع موجود در مؤسسه، امکان اجرا داشته باشد.
میزان خرید بخشهای مختلف بازار قابل اندازه گیری باشد.
خریداران بخشهای مختلف قابل دسترسی باشد.

نظر دهید

پاسخ دهید

بازیابی رمز عبور
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0