متدولوژی های شش سیگما

برای انجام پروژه های شش سیگما از متدولوژی های مختلفی استفاده می شود:
DMAIC : متدولوژی بهبود وضعیت فعلی
DFSS: متدولوژی طراحی وضعیت جدید
TQSS: متدولوژی فرایندهای خدماتی و فاقد داده های آماری

 

DMAIC انتخاب پروژه

پروژه ها با احتمال زیاد موفقیت بیشتری دارنداگر…
مسئله اصلی سازمان باشد
فرایند مربوط به مسئله به وضوح تعریف شده باشد (بتوانید نقطه شروع و ختم آن را تشخیص دهید)
بر فرایند مربوط به مسئله تسلط داشته باشید
بتوانید مشتریان داخلی و خارجی که نتایج این فرایند را دریافت کرده و استفاده می کنند راشناسایی کنید
می دانید یا می توانید بفهمید که مشتریان چطور محصول را به کار می گیرند
مشتری ازمحصول چه می خواهد و چه پارامترهایی از محصول برای او مهم هست.

 

DMAI²C معیار انتخاب پروژه

بتوانید پارامترهای مهم برای محصول را اندازه گیری کنید.
بتوانید به وضوح ایرادات ودفعات تکرار آنها را تشخیص دهید.بتوانید نشان دهید که چطور بهبود در عملکرد مالی تاثیر دارد.در این پروژه پشتیبانی های لازم سازمانی وجود داشته باشد،صاحب فرایند شناسائی و مشخص شده باشد
مدیران ارشد مراقب این کار باشند و بخواهند که پروژه انجام شود. اختصاص زمان و منابع کافی توسط مدیران ارشد انجام شود.

روش DMAIC :

DMAIC روش سیستماتیک و منظمی است برای حل مسائل و پیشبرد پروژه ها ی شش سیگما. چرخه DMAIC یک متدولوژی نتیجه گرا می باشد.
DMAIC مخفف کلمات :
Define – تعریف اهداف پروژه و قابلیت ارائه به مشتری
Measure – اندازه گیری عملکرد فعلی فرآیند
– Analyze تجزیه و تحلیل علل ریشه ای بروز عیوب
– Improve بهبود فرآیند مورد بررسی از نظر حذف عیوب
Control – کنترل عملکرد آتی فرآیند

فاز اول (define)

ابزارهاییکه اغلب در فاز تعریف استفاده می شوند عبارتند از :

تحلیل ذی نفعان : برای کاهش مقاومت در برابر تغییرات هنگام پیاده سازی بهبود ها ، لازم است که خیلی سریع ، ذی نفعان پروژه مشخص شده و برنامه ای برای ارتباط با هر کدام از انها تدوین شود .

۲٫SIPOC : نقشه کلی فرایند است که شامل تامین کنندگان Supplier) )، ورودیها Input) )، فرایند Process) )، خروجیها Outputs) ) و مشتریان Customers) ) می باشد . براساس خروجی فرایند در مورد کیفیت قضاوت می شود . کیفیت خروجی فرایند با تحلیل ورودیها و متغیرهای فرایند بهبود داده می شود

۳ صدای مشتری –voice of customer) ) VOC : برای توضیح نیازهای مشتری و درکی که مشتری از محصول یا خدمت ارائه شده توسط سازمان دارد به کار می رود .

۴ نمودار وابستگی : نمودار وابستگی ابزاری است که اظهارات افراد را در گروههای مرتبط سازماندهی می کند .

۵ مدل ‏کانو : تحلیل و درک نوع نیازمندیهای مشتری .

۶ بازده کلی : روشی جهت تعیین بازده فرایند جاری .

۷ درخت CTO– CTQ : Critical To Quality ) ) : مشخصه های بحرانی کیفیت ابزاری است که صدای مشتری را به نیازمندی های کیفی محصول یا خدمت تبدیل می کند.

مروری بر مرحله تعریف مساله

شما باید سه فعالیت زیر را در طول مرحله تعریف انجام دهید
انتخاب پروژه و تهیه پیش نویس منشور
تعریف فرایند و تجزیه و تحلیل پایه ای SIPOC
جمع آوری صدای مشتری و درک آنچه که مشتری می خواهد وتهیه پارامترهای مهمی که در طول پروژه باید اندازه گیری شوند CTQ

اهمیت منشور پروژه

منشور پروژه تیم: یک سند نوشته شده است که به عنوان توافق نامه کاری بین مدیریت و اعضای تیم به کار می رود .

اجزای منشور پروژه

شرح پروژهمحدوده پروژه
معیارها و اهداف (شاخص ها)
سود مورد انتظار
اعضای تیم
پشتیبانی های لازم

 

 

 

 

 

 

فاز اندازه گیری

در این فاز، هدف این است که با ایجاد درک واقعی از مشکلات و شرایط فرایند موجود ، مکان یا منابع مشکلات به دقت مشخص گردد.

ابزار های مورد استفاده در فاز اندازه گیری :

۱برنامه جمع آوری داده ها
۲فرم های جمع آوری داده ها ، نمودارهای کنترل
۳نمودارهای فراوانی۴٫ نمودارهای سری های زمانی
۵ ماتریس اولویت بندی
۶ نمونه گیری
۷ طبقه بندی
۸ نمودارهای پارتو

فاز سه: تجزیه و تحلیل

در این فاز تئوری هایی در مورد علل ریشه ای ایجاد شده و با استفاده از داده ها سنجیده می شوند و در نهایت علل ریشه ای مشکلات شناسایی می شوند . علل شناسایی شده ، پایه ای را برای ارائه راه حل ها در فاز بعدی (فاز بهبود) شکل می دهند .

ابزارهای مورد استفاده در فاز تحلیل :

نمودار وابستگی
طوفان فکری
نمودارهای علت و معلول
نمودارهای کنترل
فرم های جمع آوری داده
برنامه جمع آوری داده
نمودار های فراوانی
آزمون های فرض

فاز چهار : بهبود

در فاز بهبود برای عللی که در فاز قبل بررسی بررسی شد ، راه حل هایی ارائه می گردد ، این راه حل ها پیاده سازی شده و در نهایت نتایج آنها ارزیابی می گردند .

ابزارهای مورد استفاده در فاز بهبود :
طوفان فکری
اجماع ( توافق عمومی)
تکنیک های خلاقیت
جمع آوری داده ها
طرح آزمایشات
نمودارهای جریان
آزمون های فرض
ابزارهای برنامه ریزی
تحلیل ذی نفعان .

فاز پنج : کنترل

در طول فاز بهبود راه حل به طور آزمایشی اجرا شده است و برنامه ریزی های لازم برای اجرای راه حل به طور کامل انجام شده است . ارائه راه حل برای یک مشکل تنها بطور موقتی مشکل را برطرف می سازد . کاری که در فاز ۵ یعنی فاز کنترل انجام می شود ، حصول اطمینان از حل مشکل و در نهایت اینکه روش های جدید به مرور زمان بهبود داده می شوند.

 

 

نظر دهید

پاسخ دهید

بازیابی رمز عبور
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0